Zelfcompassietraining voor artsen

Van Hard naar Hart voor jezelf

Voor alle artsen, vrouwelijk én mannelijk: herken jij dit?

Heb jij ook zo'n duveltje in je hoofd...

  • die voortdurend commentaar geeft op alles wat je doet?
  • die het nooit goed genoeg vindt?
  • die je steeds laat weten dat je tekort schiet?

die ervoor zorgt dat je...

  • heel hard werkt en veel van jezelf vraagt
  • je onzeker voelt over je beslissingen en functioneren
  • geregeld last hebt van schuldgevoel

Wij denken dat we onszelf motiveren met zelfkritiek, dat we zo het meest bereiken

maar dat is helemaal niet waar.

Je lichaam reageert op kritiek met stress. Je gevaarsysteem slaat aan. Het maakt niet uit of die kritiek van een ander of van jezelf komt. Stress zorgt er vaak voor dat je niet optimaal kunt nadenken, niet helemaal adequaat reageert en het kost heel veel energie. Niet echt behulpzaam om goed te kunnen functioneren.

Uit onderzoek blijkt dat we veel effectiever zijn en meer bereiken met zelfcompassie*

Zelfcompassie betekent dat je jezelf behandelt als je beste vriend of vriendin. Je bent mild en vriendelijk voor jezelf. Je steunt jezelf als je het moeilijk hebt. Je neemt jezelf precies zoals je bent. Met al je goede en minder goede eigenschappen.

Het gevolg is dat je veel meer ontspannen bent. Je kunt beter omgaan met lastige situaties en lastige mensen. Je werkt effectiever en efficiënter. Je hebt doorzettingsvermogen en bent veerkrachtiger. Je bereikt dus juist meer! En dat op een veel prettigere, relaxte manier.

 

*  Warren, R., Smeets, E. & Neff, K. D. (2016). Self-criticism and self-compassion: Risk and resilience for psychopathology. Current Psychiatry, 15(12), 18-32. Lees het artikel hier.

In deze training speciaal voor artsen leer je hoe je dat doet.

Be kind to yourself

It's hard to be happy

when somebody is mean to you all the time

Hoe ziet de zelfcompassietraining voor artsen eruit?

De training bestaat uit 4 bijeenkomsten van 2,5 uur

Naast theoretische achtergronden en praktische, direct toepasbare oefeningen is er veel ruimte voor reflectie en uitwisseling, zodat de training helemaal past bij jou en je persoonlijke situatie.

1: Zelfcompassie in de praktijk

  • wat is zelfcompassie
  • misvattingen over zelfcompassie
  • fysiologie van zelfkritiek en -compassie
  • wetenschappelijke resultaten
  • praktische oefeningen

3: Zelfcompassie in de gezondheidszorg

  • omgaan met moeilijke emoties
  • onzekerheid/medische fouten
  • signalen van burnout
  • compassievol luisteren
  • praktische oefeningen

2: Zelfcompassie in jezelf vinden

  • jezelf vriendelijk toespreken
  • zelfkritiek en veiligheid
  • jezelf motiveren met compassie
  • leven vanuit kernwaarden
  • praktische oefeningen

4: Zelfzorg en zelfcompassie

  • zelfcompassie in lastige relaties
  • welzijn cultiveren
  • zelfcompassie vasthouden
  • zelfzorg/zelfcompassieplan
  • praktische oefeningen

Wat krijg je als je meedoet?

  • een nuttige, leerzame, wetenschappelijk onderbouwde en vooral praktische training
  • handvatten om vriendelijker voor jezelf te zijn en toch meer te bereiken
  • herkenning, energie en inspiratie in een groep gelijkgestemde artsen
  • persoonlijk werkboek en een besloten webpagina met alle oefeningen, audio's, filmpjes etc.
  • online individueel coach-gesprek na afloop van de training

A moment of selfcompassion can change your entire day

A string of such moments can change your life

Praktische informatie

Voor wie: Alle artsen, mannen en vrouwen, beginnend en ervaren, die behoefte hebben aan nieuwe inzichten, meer vriendelijkheid voor zichzelf en persoonlijke groei

Wanneer: Maandagavond 17 september, 1, 15 en 29 oktober 2018 van 19.30-22.00 uur

Waar: Tempeliersstraat 16, 2012 ED Haarlem

Aantal deelnemers: Minimaal 4, maximaal 8

Investering: 750 euro incl. 21% BTW

Accreditatie: 9 ABAN-punten

Ik meld me aan

Wat zeggen deelnemers aan eerdere (zelfcompassie-)trainingen:

Wie ben ik?

Mijn naam is Marga Gooren (1968) en ik ben zelf ruim 10 jaar huisarts geweest. Sinds 2010 werk ik als coach. Sinds 2013 richt ik mij helemaal op het coachen en trainen van voornamelijk vrouwelijke artsen.

Het is mijn passie om artsen zoals jij, te leren hoe ze op een slimme manier goed voor zichzelf kunnen zorgen. Zodat ze ontspannen en met plezier hun werk doen. Goede relaties hebben met de mensen om hen heen. Gezond zijn en genieten van het leven!

In mijn coaching en trainingen (en in mijn eigen leven...) maak ik dankbaar gebruik van tools uit de positieve psychologie, neurowetenschappen, mindfulness, zelfcompassie en NLP. Allemaal tools die mij persoonlijk hebben geholpen om te zijn wie ik nu ben: een optimistische, enthousiaste coach met een fijne, eigen praktijk, die tijd heeft om te reizen, te koken, te lezen. En die nooit ophoudt met leren: zowel persoonlijk als professioneel.’

Hier kun je meer over mij te weten komen.

Heb je vragen? Neem dan nu contact met mij op via

marga@aqualime.nl of 06-52762250

Ben jij vaak te streng voor jezelf

en voel je je daardoor onzeker, opgejaagd en ontevreden?

Doe dan mee met deze zelfcompassietraining speciaal voor artsen!

Ik meld me aan

Wellicht zijn alle draken in ons leven uiteindelijk wel prinsessen
die er in angst en beven slechts naar haken
ons eenmaal dapper en schoon te zien ontwaken

Wellicht is alles wat er aan verschrikking leeft
in diepste wezen niets anders dan iets
dat onze liefde nodig heeft

Rainer Maria Rilke